torsdag 7 december 2006

Aftonbladet.se har ny VD - Sveriges viktigaste Internet-jobb?

Anna Vegerfors är ny vd på Aftonbladet Nya Medier och ersätter därmed Mats Eriksson. Bara så vi kommer ihåg: 1994 började Aftonbladet med sin närvaro på nätet och i slutet av 1999 bestämde man sig för att bolagisera Aftonbladet.se och tidningens marknadschef Mats Eriksson valdes som VD.

Aftonbladet.se och alla dess kringtjänster är extremt imponerande både i nationell och internationell jämförelse. Mats och hans team har gjort det så få andra klarat: bygga en otroligt framgångsrik nätnärvaro trots att man hela tiden varit livrädd för att kanibalisera på den redan existerande businessen. De senaste åren har de dessutom bevisat att de inte bara kan bygga trafik utan även hittar nya sätt att kapitalisera på den. Med köpet av bland annat Blocket och lanseringen av Plus är det inte bara banners som genererar intäkter.

Anna Vegerfors har varit med på Aftonbladet ett bra tag och är van vid att få uppmärksamhet i form av en mängd utnämningar och priser. Schysst att Aftonbladet lyckas promota personer ur det egna ledet och slipper externrekrytering upptill. Mats stannar kvar inom koncernen - han kommer att fortsätta peta i de nya bolagen men kommer nog även i fortsättningen hålla ett vakande öga på Annas arbete.

Skall bli spännande att få se om de lyckas att ta även nästa steg och hur de skall nå ut till den nya generationen så de inte bara är ett medium för gamlingar.

Good luck!